Tandai Tagarira till Malmö på World Art Day

8 oktober 2013

Tendai Tagarira kritiserade Zimbabwes diktator Robert Mugabe. Det skulle han inte ha gjort. Hotad av regimen tvingades han lämna Zimbabwe och lever nu i exil i Danmark. Under World Art Day, den 15 april, kommer han på besök till Malmö.

Tendai Tagarira blev den första författaren att erbjudas skydd i Danmark under det internationella nätverket ICORN:s fristadsprogram för förföljda författare.

- Vi är mycket glada över att Tagarira har möjlighet att komma till Malmö på World Art Day och berätta om sina erfarenheter. Han är en av många regimkritiska kulturutövare som lever farligt bara för att han tar en plats i det offentliga samtalet genom sin konstnärliga verksamhet, säger Charlotte Eliasson, själv konstnär och ordförande för Konstnärernas Riksorganisation (KRO) i region Syd.

World Art Day firas över hela världen som en dag för att uppmärksamma konsten och yttrandefriheten. I Malmö arrangerar Konstnärernas Riksorganisation ett program med filmvisning och panelsamtal för att belysa behovet av fristäder för konstnärer.

- Tydligt är att många städer och kommuner i Sverige är intresserade av fristadsfrågan. Vår förhoppning är att World Art Day ska inspirera Malmö stad att inkludera bild- och formkonstnärer i sitt fristadsarbete, säger Charlotte Eliasson.

Filmvisning och samtal

Vad? Filmvisning och samtal med efterföljande panelsamtal med multikonstnären Tendai Tagarira
Film: Watch a Can of Worms (Tendai Tagarira/Vitor Lopes, 8 min)

Tid: måndag 15 april kl 18.00-20.00
Plats: Galleri Format, Friisgatan 15B, Malmö
Arrangör: IAA (International Artist Association) / KRO (Konstnärernas Riksorganisation)

I panelen:
Fredrik Elg, Kulturrådet
Charlotte Eliasson, ordförande KRO Syd
Linda Fagerström, konstkritiker
Moderator: Johan Wingestad, tf. verksamhetschef KRO/KIF

Läs mer om Tendai Tagarira

Konstnärernas Riksorganisation (KRO) och Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (KIF) företräder professionella bild- och formkonstnärer i Sverige. Tillsammans representerar vi ca 3200 medlemmar. KRO/KIF driver politiska frågor med målet att förstärka medlemmarnas sociala och ekonomiska trygghet.

Telefon växel
46 (0)8 - 54 54 20 80