Skattelättnader för kulturstiftelser i budgetpropositionen

18 september 2013

Regeringen föreslår i budgetpropositionen att stiftelser med ändamålet kultur ska befrias från skatt. Det här öppnar för att över 1 500 kulturstiftelser kan öka sina utdelningar till konstnärlig verksamhet och att fler stiftelser bildas som satsar på konsten.

Det är inte en dag för tidigt. Antar riksdagen förslaget öppnas dörren för att fler stiftelser bildas med ändamålet att stödja konstnärlig verksamhet. Det skulle kunna frigöra resurser till den mycket underfinansierade samtida konsten och konsthantverket, säger Johan Wingestad, ordförande för Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (KIF).

Av de 13 000 svenska stiftelserna i länsstyrelsernas databas har 1551 skrivit in ”kultur” eller ”konst” som ett av ändamålen. Den sammanlagda förmögenheten i dessa är på över 27,5 miljarder. Med det nya förslaget kan stiftelser stödja kultur och konstnärlig verksamhet utan att stiftelsekapitalets avkastning beskattas.

– De nuvarande 70 år gamla skattereglerna för stiftelser innebär att exempelvis vapeninköp kan skattebefrias, men inte bidrag till en ideell konsthall som satsar på samtida konst. Antas förslaget frigörs pengar för utdelningar i nuvarande kulturstiftelser, säger Katarina Jönsson Norling, riksordförande för Konstnärernas Riksorganisation.

Dagens skatteregler gäller bara stiftelser som ger pengar till vissa allmännyttiga ändamål. I nuvarande lagstiftning räknas vård och uppfostran av barn, bidrag till fattiga, utbildning, vetenskaplig forskning och bidrag till Sveriges försvar som allmännyttiga ändamål. I regeringens förslag ska även bland annat kultur räknas som allmännyttiga. Förslaget förväntas träda i kraft den 1 januari 2014.

Länkar:
Regeringens budgetproposition , kapitel 6.14 (sid 282) Reformerade inkomstskatteregler för ideell sektor
Länsstyrelsernas stiftelsedatabas

E-post: johan@kro.se