Finns det en fristad i Sverige för underjordens konstnärer?

5 april 2013

Hot om våld och trakasserier tillhörde vardagen för den regimkritiska konstnären Narek Aghajanya från Armenien. Trots det har Narek och hans familj blivit nekade uppehållstillstånd och tvingas att leva under jorden i Sverige.

– Det är en skandal, säger Arne Ruth, publicist och f.d. chefredaktör på DN, om hur Narek Aghajanyan blivit behandlad av det svenska rättssamhället.

Under World Art Day den 15 april kommer Narek Aghajanyan till Uppsala, en av få städer i Sverige som är fristad för förföljda författare, och berättar om sina erfarenheter av hur det är att arbeta som konstnär i ett land utan yttrandefrihet.

World Art Day firas den 15 april över hela världen och på flera olika platser i Sverige för att uppmärksamma konsten och yttrandefriheten. I Uppsala arrangerar Konstnärernas Riksorganisation (KRO) tillsammans med sitt internationella organ IAA (International Artist Association) ett panelsamtal för att belysa behovet av fristäder för konstnärer.

Samtal

Vad? Samtal med efterföljande diskussion med Narek Aghajanyan

Tid: måndag 15 april kl 18-20

Plats: Uppsala stadsbibliotek

Fri entré

I panelen:
Narek Aghajanyan, konstnär
Arne Ruth, publicist och fd chefredaktör DN
Ola Larsmo, ordförande Svenska Pen-Klubben
Annika Strömberg, kulturstrateg med ansvar för Uppsalas fristadsförfattare
Michel Östlund, ordförande IAA

Läs mer om fristäder

För ytterligare information:
Michel Östlund, ordförande IAA, tel 070-876 36 04, michel.ostlund@hera.se

Konstnärernas Riksorganisation (KRO) och Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (KIF) företräder professionella bild- och formkonstnärer i Sverige. Tillsammans representerar vi ca 3200 medlemmar. KRO/KIF driver politiska frågor med målet att förstärka medlemmarnas sociala och ekonomiska trygghet.

Telefon växel
46 (0)8 - 54 54 20 80