James Taylor-Foster: What will exhibitions look like in 20 years?

16 augusti 2021

Som del två av Konststartskommissionen har Konstnärernas Riksorganisation bjudit in curatorer, konsthallschefer, gallerister och konstnärer, för att föreställa sig de förändringar och trender som kommer att påverka konstvärlden under de kommande två decennierna. Hur förändrar den pågående pandemin (och eventuella kommande kriser) konsten och konstnärernas förutsättningar, uttryckssätt och produktion, och hur bör konstnärer tänka kring framtida utställningsmöjligheter?


I den andra i en serie filmade intervjuer berättar James Taylor-Foster, Intendent för samtida arkitektur och design vid ArkDes (Sveriges nationella centrum för arkitektur och design), och tidigare europeisk chefredaktör på ArchDaily, om hur han tror utställningar kommer att ta form i framtiden. Vad händer med alla dessa digitala utställningar som faktiskt inte behöver ha ett slutdatum? Hur uppnår man ett värde då allt är tillgängligt—för alla och för alltid? Konst på offentlig plats finns det mycket att säga om och framförallt är just konsten ett påtagligt uttryck för att offentliga platser är värda att kämpa för. Hur ska konstnärer tänka ifråga om försäljning och annan form av finansiering? På vilket sätt skiljer sig kulturen som sektor från renodlat kommersiella verksamheter?

James’ tips!

https://www.africanfuturesinstitute.com/
The African Futures Institute (AFI) launched in 2021: a new architecture school, based out of Accra, and initiated by the eminent Lesley Lokko. Acknowledging that the fields of architecture and the built environment continue to struggle with diversity, the institute is seeking to catalyse an ongoing shift of knowledge production – a process that they articulate as “decolonisation and decarbonisation”. For a field that has been dominated by the same pedagogical models for far too long, the AFI represents a new wave in thinking, practicing, and changing the profession and its cultural output.

https://pavilionrus.com/en/projects/editorial
We need wide-eyed, grounded speculation now more than ever. The Russian Pavilion at the 2020 Venice Architecture Biennale was one of the few national pavilions to handle the chaos of the COVID-19 pandemic. Curated by Ippolito Pestellini Laparelli and Erica Petrillo, Voices (Towards other Institutions) is a timely resource of criticism towards the curatorial field – a tool, in their words, “to reimagine the future.” While that might sound like a lot, it is a project that lives up to its lofty goal.

https://www.office-hours.design
Office Hours is a project initiated by the artist and writer Esther Choi. Emerging in 2020, the organisation is rooted in the belief that “the absence of people of colour in the world-making disciplines of architecture and design has serious consequences for the future of the built and managed environments.” Programming weekly 75 minute-long sessions for BIPOC students and practitioners that are free of charge, the first season gathered an incredible network of practitioners in what they describe as a “social practice initiative”. Sweden, too, needs more context-specific programmes that form spaces of equity.

Titta gärna på övriga intervjuer i serien, nya inslag släpps löpande:

Alida Ivanov: Hur ser framtidens utställningar ut?

Alida Ivanov är konstnärlig ledare SKF/Konstnärshuset, curator på Art Platform och co-director för NSFW/Svilova.


Nyhetsarkiv


Häng med i konstnärspolitiken!

Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.

Vi delar inte din epost med någon

Är du medlem?

Då får du redan dessa – och många fler nyheter – som del av ditt månatliga medlemsbrev och behöver inte anmäla dig här!