KONSTNÄREN #2 2015

LEDARE
Kampen mot traditionella värderingar.

NYHETER
Följerätten, konstinvesteringar och kulturens hotade vagga.

ANNICA KARLSSON RIXON
Om Ryssland, nallebjörnar och rödstrumpor.

MOTSTÅND I UNGERN
I Budapest reser sig den konstnärliga oppositionen.

SKRATTANDETS KONST
Lena Jonson om den gamla ryska traditionen att skratta åt ledaren.

DEBATT
Nina Bondesson: ”Hur lite konst tål Sverige?”

 

I snart tio år har hon satt fokus på den alltmer utsatta hbtq-rörelsen i Ryssland. KONSTNÄREN mötte Annica Karlsson Rixon för ett samtal om nallebjörnar, rödstrumpor och konst som aktivism.
Text: 

Annica Karlsson Rixon möter mig i foajén till Konsthögskolan Valand i Göteborg, iklädd en t-shirt med Sankt Petersburg-tryck och släpandes på en dramatenväska packad med öl och böcker. Det har varit en dålig dag, hon har skrivkramp och svär över paniken hon har över avhandlingen som ska vara klar i december, och hon måste ta med sig jobbet hem över helgen till Brännö i Göteborgs skärgård.

I dagens Ungern premieras konst med en stark känsla för nationen. Samtidigt organiserar sig konstnärer mot centralisering och ideologisk styrning av kulturen. Sanna Samuelsson reser till Budapest för att möta den konstnärliga oppositionen.
Text: 

Efter att ha betalat det dyra inträdet går jag in i Mücsarnok, Budapests konsthall, och möts av en installation med ljuskonst. Motiven i laser ser ut som grottmålningar, ackompanjerat av en viskande röst som liknar ett schamanistiskt mässande. På informationstavlan kan jag läsa att konstnären är medlem i den numera statligt sanktionerade ungerska konstakademin Magyar Müvészeti Akadémia, förkortat MMA. Det nämns redan i första meningen.

Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #2 2015