KONSTNÄREN #1 2019

I ett nytt medielandskap är det tuffa tider för konstkritiken. Spaltutrymmet blir mindre samtidigt som utställningarna blir fler. KONSTNÄREN har träffat tre rutinerade kritiker och pratat om recensionernas betydelse idag och i framtiden.
Text: 

– Hon unnar sig något lite enklare här än hon brukar. Det går bra att konsumera samtidigt som vi sitter och småpratar. Hennes verk brukar kräva mer odelad uppmärksamhet. 

Produktionsdagbok från fabriken
Ett stipendium med inbjudan till en stor separatutställning på Färgfabriken gav Theresa Traore Dahlberg chansen att förverkliga en sedan länge sjudande utställningsidé.  För KONSTNÄREN har hon skrivit produktionsdagbok under de fyra månader hon hade på sig före vernissagen.
Text: 


Foto: Margareta Bloom Sandebäck

20 september 2018
Mejlet

Steget över till filmbranschen
Bakom några av de senaste årens mest intressanta, progressiva och hyllade svenska långfilmer står konstnärer. KONSTNÄREN har talat med regissörerna Pella Kågerman, Axel Petersén och Fia-Stina Sandlund om konstnärsrollen, filmbranschen, fördelarna och fallgroparna som uppstår när det konstnärligt utmanande intar bioduken. 
Text: 

Efter att ha sett Aniara känns snön ny under fötterna. Den kritikerrosade filmen, baserad på Harry Martinsons högexistentiella diktsvit från 1956, är hisnande klaustrofobisk från första bildrutan. Detta trots att regissörsduon Pella Kågerman och Hugo Liljas rymdskepp bäddats in i såväl Finlandsfärjans mjuka heltäckningsmattor som hemtama shoppingmiljöer och generiska lekland.  

1._pella_2.jpg

Media Folder: 

Sofia Curman: ”Produktionsdagboken ger ett vardagligt perspektiv på det som utifrån sett måste kallas ett verkligt genombrott.”

Ingress: 
Bakom alla utställningar ligger hundratals, ibland tusentals, timmar arbete. Det är sällan vi pratar om dem, om konstnärens produktion. Vad styr tankarna inför en utställning, vem talar man med om sin konst, hur skapar man arbetsrutiner?
Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #1 2019