KONSTNÄREN #1 2018

Carolina Falkholt målar kukar i New York
Carolina Falkholt är i USA för att göra upp med sitt förflutna. Och för att visa Donald Trump att hennes kuk är större än hans.
Text: 

Carolina Falkholt hade bott i New York i fyra år när flygplanen flög in i World Trade Center och världshistorien tog en skarp vändning. Det var inte på grund av terroristattacken som hon lämnade staden men händelsen var den utlösande faktorn, ett klimax på ett länge kulminerande kaos, den ”sista varbölden” som hon säger.

Uppropet #konstnärligfrihet blottlade ett utbrett maktmissbruk på landets konstskolor. I flera fall har lärare i konstens namn trakasserat studenter så att de helt lagt ner sina konstnärsdrömmar. Karolina Modig har pratat med studenter, personal och ledning för att fördjupa berättelserna i uppropet och för att inleda en relevant diskussion om vad som måste göras.
Text: 

Att börja på Kungl. Konsthögskolan – Mejan – var för Sannah Salameh en kulturchock. Hon kommer inte från en ”kulturfamilj” och på den folkhögskola i Skåne där hon gått upplevde hon stämningen som tillåtande och inkluderande.

emma_metoo.jpg

Media Folder: 
Den är ett så bekant inslag i den svenska samhällsbilden att den nästan blivit osynlig. Men för bara några decennier sedan var kinakrogen en finrestaurang som byggde på gästernas fantasier om exotiska platser. Lap-See Lam utforskar en bit svensk nutidshistoria, som också är hennes egen familjeberättelse.
Text: 

Jag tar mig mellan punkterna på kartan i Mother´s Tongue, en app som på sätt och vis liknar specialiserade turistguider, sådana som brukar finnas för till exempel vintagebutiker eller skivaffärer. Vid första stoppet ligger en hamburgerrestaurang, men fram till alldeles nyligen låg där restaurang Ming Garden. Där har jag firat en väns födelsedag för länge sedan, och där drack jag också en av mina första krogöl, flera år innan min legitimation tillät det.

Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #1 2018