KONSTNÄREN NR 4 2016: Konstnärens identitet och yrkesroll

05/12/2016
Sofia Curman
Hur ser konstnärer på sin yrkesroll? Finns det en konflikt mellan att vara konstnär och att jobba som konstnär? Vad händer med konstnärsidentiteten när försörjningen måste komma från andra lönearbeten, orelaterade till konstnärskapet? Årets fjärde nummer av KONSTNÄREN handlar om drivkraft, överlevnadsstrategier och otrygghet – allt det som det innebär att leva som konstnär.

Vill du också få tidningen i brevlådan? Här prenumererar du och beställer enstaka nummer. 

Ur KONSTNÄREN nr 4 2016

BETH LAURIN
Numrets konstnär har varit verksam sedan 60-talet. Hennes kraftfulla skulpturer har alltid hyllats av kritikerna, men hon säger själv att hon har sålt väldigt lite. Kampen mot de ekonomiska förutsättningarna har flera gånger fått henne att överväga att sluta göra konst och skaffa sig ”ett vanligt jobb”, men någonting har gång på gång dragit henne tillbaka till konsten. Vad handlar den drivkraften egentligen om?

MER ÄN ETT VANLIGT JOBB
Trots en otrygg arbetsmarknad väljer allt fler att kasta sig ut i konstnärslivet. Men hur ska man klara sig? Konstnärers överlevnadsstrategi och inställning till brödjobb beror på vilken konstnärs- identitet de anammat, enligt ny forskning. Vem är du – bohem eller entreprenör?

DEBATT
Systemet med skattefria konstnärsstipendier är ovärdigt en modern välfärdsstat, skriver konstnären Björn Perborg, som själv råkade ut för att inte vara berättigad ersättning när han drabbades av sjukdom.

MAKT
Stefan Popovic, chef för Arbetsförmedlingen Kultur Media, om varför det är svårt att hitta nyanlända kulturarbetare, trots att han vet att de finns.

GATUKONSTENS U-SVÄNG
Vad händer med konstnärsidentiteten när det som från början är en motståndshandling plötsligt omhuldas av etablissemanget och används i kommuners marknadsföring?

KONSTPOLITIK
Konstnärsförbundens egen trygghetsutredning ligger nu på socialförsäkringsministerns bord

nummer av konstnären: