Konstnären

Hur djup är krisen efter coronavåren i konstvärlden? Går det att återhämta sig och hur välriktade är stödpaketen?

Karolina Modig har talat med konstnärer, gallerister och arrangörer för att försöka reda ut hur djup krisen är för konstvärlden, och hur den ska kunna återhämta sig. Hur långt räcker regeringens stödpaket och vem får ta del av dem? Hur många konstnärer kommer att tvingas fatta beslutet att sluta skapa?

Ulla Wiggen, som är detta numrets konstnär, har under coronaisoleringen fått tiden att måla mer intensivt än någonsin. Men en gång i tiden slutade hon att göra konst. Hon hade redan pausat en framgångsrik, internationell karriär i början av 1970-talet för att arbeta som psykoterapeut när hennes åttaåriga dotter dog. Att komma tillbaka till konsten efter det kändes länge omöjligt – de kreativa processer som måste till för att göra en målning låg för nära smärtan och sorgen. Efter 40 års tystnad ringde Moderna museet och ville göra en utställning. Ulla Wiggens comeback är enastående. Hon ställer ut på gallerier och biennaler över hela världen och har varit på omslaget av världens största konsttidskrift. Och hon är återigen lycklig när hon målar.

I det här numret träffar vi också konstnärer som gestaltar sjukdomar och sjukdomstillstånd. Skulpturer ansatta av bröstcancer, målningar som handlar om sorgen att ha hiv och textila verk misstänkt lika det coronavirus vi alla nu blivit smärtsamt medvetna om hur det ser ut och hur det på kort tid lyckats bryta ner vårt samhälle.

Under två års tid har Aida Chehrehgosha och hennes kamera sakta närmat sig platsen som hon identifierat som kärnan i hennes inre liv: en balkong på fjärde våningen i ett hyreshus i lilla bruksorten Hallstahammar i Västmanland. Konstnären podcast följer henne dit den dagen hon återbesöker sitt livs svåraste minne.Aida Chehrehgosha har gjort en karriär på mörker. Hon har blivit uppmärksammad för sina stora iscensatta fotografier med dramatiska motiv som kretsar kring barndomstrauman och våldsamma tvångstankar. Hon gör konst för att hon måste, för att tvinga sig själv att minnas och förstå. Men efter 20 års grävande i sitt inre har hon fått nog och vill göra slut med kameran. Avsnittet är skapat av Konstnärens chefredaktör Sofia Curman. Producenter är Tomas Rainaj och Jens Nielsen för Soundtelling.

KONSTNÄREN #2 2020
KONSTNÄREN #1 2020
KONSTNÄREN #4 2019
KONSTNÄREN #3 2019
KONSTNÄREN #2 2019
KONSTNÄREN #1 2019
KONSTNÄREN #4 2018
KONSTNÄREN #3 2018
KONSTNÄREN #2 2018
KONSTNÄREN #1 2018
KONSTNÄREN #4 2017
KONSTNÄREN #3 2017
KONSTNÄREN #2 2017
KONSTNÄREN #1 2017
KONSTNÄREN #4 2016
KONSTNÄREN #3 2016
KONSTNÄREN #2 2016
KONSTNÄREN #1 2016
KONSTNÄREN #4 2015
KONSTNÄREN #3 2015
KONSTNÄREN #2 2015
KONSTNÄREN #1 2015
KONSTNÄREN #4 2014
KONSTNÄREN #3 2014
KONSTNÄREN #2 2014
KONSTNÄREN #1 2014
KONSTNÄREN #4 2013
KONSTNÄREN #3 2013
KONSTNÄREN #2 2013
KONSTNÄREN #1 2013
KONSTNÄREN #3 & #4 2012
KONSTNÄREN #2 2012
KONSTNÄREN #1 2012
KONSTNÄREN #4 2011
KONSTNÄREN #3 2011
KONSTNÄREN #2 2011
KONSTNÄREN #1 2011
KONSTNÄREN #4 2010
KONSTNÄREN #3 2010
KONSTNÄREN #2 2010
KONSTNÄREN #1 2010
KONSTNÄREN #3 2009
KONSTNÄREN #2 2009
KONSTNÄREN #1 2009
KONSTNÄREN #4 2008
KONSTNÄREN #2 & #3 2008
KONSTNÄREN #1 2008