Sälja konst på nätet?

20/03/2020
Geska Brecevic
Att sälja konst på nätet kan vara en alternativ inkomstkälla för bildkonstnärer, konsthantverkare och formgivare. Vi har utökat databasen med utlysningar med kategorin onlinegallerier, och intervjuat två konstnärer om deras erfarenheter av att sälja på digitala plattformar.

Att sälja konst på nätet kan vara en alternativ inkomstkälla för bildkonstnärer, konsthantverkare och formgivare. Att online-handeln haft en stadig tillväxt i många år, och bara fortsätter växa är ingen nyhet och de senaste åren har den i allt högre grad börjat leta sig in i konstvärlden. Genom att samla många konstnärer på en och samma plats och erbjuda möjligheten att köpa konstverk online med hemleverans, möter de ett förändrat köpbeteendet hos konsumenterna. 

Digitala marknadsplatser öppnar för nya förutsättningar att sälja och köpa konst på. En möjlig strategi för att börja sälja konst på nätet är att ingå avtal med en etablerad plattform, för att därigenom dra nytta av befintliga köpkretsar såväl som befintliga försäljningsverktyg. 

Onlinegallerier ny kategori bland utlysningar! 

Konstnärernas Riksorganisation har utökat databasen med utlysningar på medlemssidorna med en ny kategori, där vi listar 20-talet svenska och internationella digitala plattformar som säljer konst, konsthantverk och design.

Vi vill förtydliga att vårt urval inte har gått igenom någon kvalitetsbedömning eller kvalitetskontroll, och innan du väljer att samarbeta med någon av dessa plattformar bör du därför göra egna efterforskningar och analysera vilket, eller vilka, upplägg som bäst passar din konstnärliga praktik.

Sajterna har olika inriktning för att svara mot sina kunders behov. Vissa plattformar säljer originalverk, andra grafik, glas eller smycken; några säljer enbart verk i en viss prisklass medan andra är inriktade på gicléeprintar eller mönstertryck på tyg eller tapeter.

Att vara uppmärksam på!
Tills vi tagit fram mer detaljerade rekommendationer vger vår förbundjurist Katarina Renman Claesson en orientering i vad du bör vara uppmärksam på i samband med försäljning på digitala plattformar. Läs här!

Konstnärernas Riksorganisation har pratat med två konstnärer om deras tankar och erfarenheter kring metoder för att nå ut med sin konst via digitala kanaler.

Anneè Olofsson hör till ett fåtal svenskar som finns representerade på välrenommerade Museum of Modern Art i New York och syns frekvent på välkända konstmässor, gallerier, auktionshus och utställningar runt om i världen. Anneè arbetar med fotografi, video, skulptur och installation, men är mest känd för sina fotografiska verk.

Galina Davydtchenko är utbildad vid Konstakademin S:t Petersburg och på Konstfack i Stockholm. Hon jobbar med måleri och originalgrafik och ställer ut både i Sverige och internationellt.

Berätta lite om vilka metoder ni har för att nå ut kommersiellt? Är ni representerade av ett eller flera gallerier? Använder ni andra kanaler, tex. onlinegallerier eller egna marknadsföringskanaler såsom Instagram för att nå ut? Hur resonerar ni  kring de olika val du som konstnär ställs inför?

Anneè : Jag är inte knuten till något galleri i Sverige just nu. Eftersom jag ofta är med på utställningar utomlands blir det mycket egen administration som tar alldeles för mycket tid. Tyvärr så genererar ju stora utställningar utomlands inte direkt några inkomster, mest utgifter. De senaste åren har jag arbetat med några offentliga uppdrag bla vid Lingenässkolan i Kristianstad, St Eriks nya ögonsjukhus samt ett nybyggt äldreboende i Vallastaden i Linköping. De aktörer som finns där — bla ArtPlatform,  AmPublic, Stockholm Konst, Statens Konstråd m.fl.— är oerhört viktiga för oss konstnärer idag. Även aktörer som Moderna Samlare där man hyr ut konst till företag är en möjlighet till inkomst.

Jag samarbetar med ed-art.se som säljer grafik på nätet. Det drivs av Elisabeth Blennow Calälv. Hon har tidigare arbetat på Galleri Andersson/Sandström och har mycket erfarenhet och ett säkert öga. Hon riktar in sig på många konstföreningar och institutioner men såklart även privatpersoner. Verken man säljer är ju ofta inte jättedyra men man kan då sälja flera som också ger lite inkomst året runt. Jag gjorde även ett samarbete med absolutart.com men de bytte inrikting efter ett tag och det passade inte riktigt mig.

Jag har konstant dåligt samvete för att jag inte startar upp ett instagramkonto för min konst men mitt analoga hjärta vill något annat, så jag antar att jag får ge mig på den punkten. Om man ändå väljer att gå den vägen, får det inte bli bara ”Instagramkonst”. Det blir lätt bara en otroligt stor mängd bilder på en skärm utan någon djupare introduktion eller förklaring.  Den enda som riktigt lyckats med Instagram ur en konstnärlig synvinkel är Cindy Sherman, som har använt sig av Instagram för att verkligen arbeta digitalt och leker helt fritt utan gränser och mängd. Det är verkligen superbra!  Men jag tror att det fysiska verket är oerhört viktigt; att man kan vila ögat på ett annat sätt och att helheten och rummet har stor betydelse. Att uppleva konsten i rummet är en egen upplevelse i sig som jag tror är omöjlig att efterlikna online, i alla fall inte 2020. Instagram kan också kännas som ren reklam för konst, som ett varumärke. Som en lätt genväg.

Men… i dessa coronatider så blir ju konsten online viktigare än någonsin. Som en digital paus från verkligheten som vi förhoppningsvis kommer tillbaka till snart.

Galina Davydtchenko Anneè Olofsson
Galina Davydtchenko, Foto: Tina Axelsson och Anneè Olofsson Foto: Christer Källström 

Galina: Som konstnär gör man alltid val vilka gallerier och i vilka sammanhang man vill vara med—det gäller både fysiska och digitala gallerier. Vårt samhälle är mer och mer digitaliserat och för mig var det ett naturligt val att följa med utvecklingen.

Jag är inte representerad av något fysiskt galleri, men är med på ett par webbsidor genom medlemskap i organisationer som t ex Grafiska Sällskapet och Svenska Konstnärers Förening, som har samarbete med artworks.se. Sedan länge har jag egen webbsida. Jag har ett Instagramkonto som bara är för bilder på mina verk och annonser om utställningar. Facebook använder jag för att bjuda in till mina utställningar. Instagram och FB är inte för försäljningens skull utan för marknadsföring av utställningar och liknande event. Från 2017 och framåt har jag samarbetat jag med Artely.se, som då var ett nystartat galleri online.

När började ni sälja på nätet och hur länge har ni gjort det? Hur många verk har ni sålt via digitala plattformar?

Anneè: Jag har sålt med Ed-art i ca 2 år nu tror jag, och jag har sålt cirka 45 verk.

Galina: Det är ganska svårt att ha konkret statistik om antal verk sålda online. Jag hade varit synlig på nätet länge och har sålt verk både genom min egen webbsida och via onlinegalleri. Att jag är synlig på nätet har också lett till erbjudanden om att ställa ut i fysiska gallerier och konsthallar.

Hur ser avtalet ut, hur stor andel av försäljningspriset har ni erbjudits? Med hänsyn till avtalet, vad förväntas du som konstnär själv göra (packa och skicka verket, tex.)

Anneè: Det är 50/50 efter div avdrag. Ed-art packar och skickar sålda verk.

Galina: Jag känner Artelys grundare sedan tidigare samarbete och blev inbjuden att vara med i deras onlinegalleri från start. Jag väljer mina verk, fotograferar och publicerar själv. Artely står för marknadsföring, kontakt med kunden, transport. Min andel vid försäljningen är högre än i fysiska gallerier.

Tror ni att vi kommer att se fler digitala försäljningskanaler i framtiden?

Anneè: Ja, det tror jag, det är bara så oerhört viktigt att det är seriösa och kunniga kanaler!!!! Man måste ha stort intresse av konst och sälja det som håller hög kvalitet. Om det blir för många aktörer som tror att man kan ”kränga billig konst av vem som helst” så skadas det som är bra.  Det där med upplagor är också känsligt. Vi som arbetar med fotografi har fått känna av det i Sverige de sista åren.

Kommer de att konkurrera ut de fysiska gallerierna eller fungera som ett komplement?

Anneè: Tror att de nog blir mer som ett komplement. Jag tror att det fysiska besöket fortfarande är viktigt men jag tror att många gallerier måste tänka om och utveckla sin verksamhet. Ed-art har ju även en fin lokal i Vasastan som man kan besöka.

Galina: Jag tror inte att digitala gallerier kan konkurrera ut fysiska gallerier. Att gå och se en utställning i sin helhet kan inte jämföras med digitala upplevelser. Däremot tror jag att vi kommer att se flera digitala försäljningskanaler i framtiden. T ex har många fysiska gallerier själva online försäljning.

Finns det en risk att det konstnärliga varumärket, alltså exklusiviteten, kan undermineras av att verken finns till försäljning online? Finns det gallerier som är “fel”?

Anneè: Som jag nämnde tidigare så är det viktigt att t.ex. inte ha för stora upplagor och inte överexponera sig —att välja en eller två aktörer som man tycker är bra. Det där med ”fel” gallerier är nog bara den där karakteristiska stockholmsoron som ofta infinner sig. Det finns aktörer på nätet som gör ett riktigt bra jobb med hög kvalitet. Det är viktigt att man tar reda på vad det är för verksamhet du ger dig in i. Kolla med andra, titta noga vilken konst de erbjuder, vara inte rädd för att fråga och ställa krav. Hittar du bra aktörer online som tar väl hand om ditt konstnärskap tror jag risken att undermineras är liten.

Galina: Det finns alltid risk att börja samarbeta med oseriösa aktörer, det gäller både digitala och fysiska. Som konstnär måste man välja hur och med vem vill man jobba.

Hur tänker ni kring möjligheten för konstnärer att bredda sin försäljning genom s.k merchandise, dvs. att upplåta sina verk till varor såsom drinkunderlägg, brickor, mönstertryck på tyg eller tapeter? Går det att bibehålla sitt "konstnärliga varumärke"? Var går gränsen mellan illustration, grafisk formgivning, mönsterdesign och konst?

Tips!
Om du bestämmer dig för att ingå avtal med flera plattformar samtidigt är det viktigt att tänka på ett par saker.  För det första är det viktigt att din prissättning är densamma på samtliga plattformar. För det andra bör du ha ett inventeringsblad på plats, så att du har en överblick över vilka konstverk som listas på varje webbplats. På så vis riskerar du inte att sälja två gånger samma konstverk. Tänk också på att inte direkt konkurrera med andra platser, t.ex. gallerier, där du säljer ditt arbete. Använd olika bilder, eller åtminstone olika upplagor/storlekar.
 

Anneè: Det är en svår fråga. Många gör ju olika samarbeten idag med bla IKEA, HM, Prada m.fl. Samma gäller väl som ovan att man väljer rätt. Jag tror mycket hänger på magkänsla. Ja, och var går gränsen? Är det viktigt? Gränsöverskridande är bra! Framför allt i dessa sammanhang. Hade Prada frågat mig om jag ville göra ett mönster av något av mina verk hade jag nog tackat ja, men hade Dollar Store frågat om jag ville göra en mugg så hade svaret blivit ett annat. Att vara selektiv är viktigt.

Galina: Nej! Att bredda försäljning med drinkunderlägg och brickor faller mig inte i smaken. Min gräns går vid begränsad upplaga av gicléeprintar som är godkända och signerade av mig.

Utifrån era erfarenheter, vad har fungerat bra/mindre bra med att sälja konst online? Vad skulle göra det lättare för fler konstnärer att sälja online?

Anneè: Först kolla vad det är för personer som driver det och vad de har för andra konstnärer. Är de seriösa? Vad har de för bakgrund osv. Är de seriösa och bra så har de ofta bra avtal. Kanske be någon annan som har koll att läsa igenom avtal innan man skriver på. Och tänk på att man faktiskt kan förhandla sig fram. Momsfrågan är komplicerad, och det är viktigt att veta vilken moms som gäller. Flera olika faktorer spelar in. (reds anmärkning: Konstnärernas Riksorganisation håller under 2020 på att utreda momsfrågan). Om man inte är kopplad till något galleri utan själv vill sälja sin konst online är det viktigt att kontakta någon som har gjort det tidigare för att få råd och undvika misstag och svårigheter med momshantering, frakter, försäkringar och avtal.

Galina: Vid försäljning online skall du tänka på att kunden har ångerrätt i två veckor vid internetköp, vilket innebär att du kan få sitt verk returnerat. Då är det viktigt att avtala vem som står för returkostnader. Det finns flera aktörer på marknaden som kan hjälpa till med packning och leverans av konst om det åligger konstnären. Till sist: Det är viktigt att poängtera att sälja konst online bara är ett komplement till övrig utställningsverksamhet.

Geska Brečević

Har du sålt, eller säljer, konst på nätet och vill dela med dig av dina erfarenheter eller tipsa om ytterligare plattformar? Kontakta Geska Brečević geska@kro.se

I artikeln ”Det digitala galleriet” från Konstnären #1 2017  intervjuar Karolina Modig tre digitala gallerister om hur de ser på de onlineplattformarnas framtid.